معرفی خانه های خلاق

خانه های خلاق

 خانه های خلاق مکان هایی هستند که با تسهیل روند تولید محصولات مختلف از ایده های ناب و خلاقانه، می توانند نقش بسیار مهمی در توسعه کسب و کارها داشته باشند. این خانه ها کمک می کنند تا  ایده های خوب که قابلیت اجرا دارند؛ از سایر ایده ها متمایز شوند. در نهایت یک خانه خلاق به بلوغ و اجرایی شدن این ایده ها کمک می کند. در یک خانه خلاق گروه ها و افراد مختلف گرد هم  می آیند تا بتوانند اقدامات موثری در زمینه رشد کسب و کارهای گوناگون انجام دهند. در ادامه بیشتر در خصوص خانه های خلاق و خدماتی که ارائه می دهند توضیح می دهیم.

خانه های خلاق و نوآوری

 خانه های خلاق چه خدماتی را ارائه می دهند؟

 خانه های خلاق، با توجه به خدماتی که ارائه می دهند می‌ توانند در آینده رشد چشمگیری داشته باشند و ما شاهد حضور مراکز بیشتری در سطح جامعه باشیم. این مراکز خدمات گوناگون مختلفی را به افراد جامعه و کارآفرینان ارائه می کنند. یکی از مهم ترین کارهایی که توسط این مراکز انجام می‌ شود؛ ارائه پشتیبانی از کسب و کارهای مختلف می باشد. این پشتیبانی در قالب عرضه خدمات و امکانات گوناگون به کسب و کارها، برای اجرایی کردن ایده های گوناگون می باشد. این پشتیبانی ها و حمایت ها فقط برای کسب و کارهای جدید که می خواهند ایده ‌های تازه خود را عملی کنند نیست. بلکه در خانه های خلاق از پروژه ها و سازمان های مختلف حمایت می شود.

شبکه سازی توسط خانه خلاق

شبکه سازی بین گروه ‌های مختلف، یکی دیگر از مهم‌ ترین خدماتی می باشد که توسط این مراکز ارائه می شود. گروه های مختلف کاری، اگر با یکدیگر همکاری داشته باشند و بتوانند کارهای تیمی و مشترک انجام دهند؛ نتیجه خوبی از این همکاری خواهند گرفت. این خانه ها می توانند بستری را برای شبکه سازی بین گروه های کاری مختلف به وجود بیاورند.

برقراری ارتباط و تعامل سازنده

 برقراری ارتباط و تعامل سازنده با جامعه، یکی دیگر از خدماتی است که توسط خانه های خلاق ارائه می شود. کسب و کارهای مختلف نیاز دارند تا با جامعه هدف خود ارتباط برقرار کنند. علت تاکید بر ارتباط سازنده کسب و کار ها با جامعه هدف خود، فروش محصول است. کسب و کار ها فعالیت می کنند و محصول یا خدماتی را ارائه می کنند. در نهایت محصول یا خدمات آن ها باید توسط جامعه خریداری و پشتیبانی شود. بقا و دوام کسب و کارهای مختلف، به مقدار زیادی به این مسئله بستگی دارد. اگر این ارتباط و تعامل سازنده محقق نشود؛ ممکن است کسب و کارهای زیادی دچار مشکل شده و مسیر کاری آن هم متوقف شود. خانه های خلاق می توانند به کسب و کارها و پروژه های مختلف کمک کنند تا ارتباط بهتری با جامعه هدف خود برقرار کنند. در این مراکز استراتژی‌ های فعال ارتباطی اجرا شده و تلاش می ‌شود تا مردم با کسب و کار مختلف آشنا شوند.

برقراری ارتباط و تعامل سازنده
خانه های خلاق بستری برای شبکه سازی

برگزاری رویداد ها

 برگزاری نشست های اختصاصی، یکی دیگر از خدماتی می باشد که توسط خانه های خلاق ارائه می‌ شود. این خانه ها رویدادهای مختلفی را برگزار می‌ کنند و این رویداد ها با هدف های مختلفی از جمله توانمند سازی کسب و کارها و افزایش مهارت ها و اطلاعات افراد مختلف در یک خانه خلاق برگزار می‌ شود.

 کاربرد های خانه خلاق چیست؟

خانه های خلاق کاربرد های مختلف و گوناگونی دارند.  یکی از کاربرد هایی که یک خانه خلاق می تواند داشته باشد ارائه فضای کار برای کارآفرینان و مختلف می‌ باشد. این خانه ها می توانند فضای کار اشتراکی به وجود بیاورند و این فضاهای کار را در اختیار کسانی قرار بدهند که تمایل دارند در این نوع فضا مشغول به کار شده و کسب و کار خود را پیش ببرند. در کنار این کاربرد بسیار مهم، خانه خلاق می تواند مرکزی برای فروش محصولات هنری مختلف باشد. این مسئله می‌تواند توجه بخش زیادی از جامعه را به خانه‌ های خلاق جلب نماید و سبب شود تا تعامل سازنده بین این مراکز و جامعه برقرار شود.

خانه خلاق به عنوان شتاب دهنده

خانه خلاق می تواند به عنوان شتاب دهنده عمل کند. همانطور که در ابتدای متن توضیح دادیم این مراکز می توانند به مسیر اجرایی شدن ایده های مختلف کمک کنند و این روند را تسهیل نمایند. این کاری است که یک شتاب دهنده انجام می دهد. خانه های خلاق می توانند به عنوان شتاب دهنده نقش بسیار مهمی در پیشرفت کسب و کارها داشته باشند؛ زیرا  امکانات گسترده ای در اختیار دارند.

ویژگی‌ های خانه خلاق

ویژگی‌ های خانه خلاق

خانه های خلاق باید ویژگی‌ های داشته باشند تا بتوانند در جهان امروز مطرح بوده و توسط کارآفرینان و مردم جامعه انتخاب شود. این خانه ها باید به طور پیوسته سعی در بهبود عملکرد خود داشته باشند. این بهبود عملکرد نیازمند بازنگری بر فعالیت ها می باشد. بازنگری و بررسی فعالیت های گذشته می تواند سبب شناسایی نقاط ضعف و قدرت شود. خانه های خلاق باید فرصت های مختلف را شناسایی نمایند و از  فرصت ها و ظرفیت های مختلف استفاده کنند. داشتن ارتباطات گسترده یکی دیگر از مهم‌ ترین ویژگی‌ های یک خانه خلاق می باشد. این مراکز باید بر روی توسعه ارتباطات خود تمرکز کرده و بتوانند ارتباط سازنده ‌ای با جوامع مختلف کاری داشته باشد.  برای این منظور یعنی توسعه ارتباطات، خانه های خلاق می توانند از پلتفرم های مجازی استفاده کنند. امروزه دنیای مجازی تاثیر بسیار مهمی در نحوه ارتباطات افراد و گروه‌ های مختلف با یکدیگر دارند.

 وضعیت خانه های خلاق در ایران

امروز در ایران خانه های خلاق، رشد قابل توجه ای داشته است. هر چند تعداد زیادی از این خانه ها در تهران فعالیت می‌ کنند. اما با گذر زمان شاهد حضور این مراکز در شهر های دیگر ایران نیز هستیم. با توجه به اهمیتی که این خانه ها دارند و استقبالی که مردم از چنین مراکزی کردند؛ رشد این خانه های خلاق با سرعت زیاد چندان دور از انتظار نیست. اگر این مراکز به خوبی حمایت شوند و بتوانند به طور خلاقانه مسیر خود را ادامه دهند؛ خواهند توانست تاثیر قابل توجه ای در آینده اقتصاد ایران داشته باشند.

 

نوشته قبلی
نوشته بعدی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *