استارتاپ استودیو چیست؟

 استارتاپ استودیو یک شرکت است که هدف اصلی آن، کمک به راه اندازی و رشد شرکت های دیگر می باشد. استارتاپ استودیو ها با نام های دیگری همچون کارخانه استارتاپ یا استارتاپ فکتوری و همچنین با نام استودیوی سرمایه‌ گذاری نیز شناخته می‌ شوند. استودیو ها هدف بسیار مهمی دارند و اگر بتوانند به اهداف خود دست پیدا کنند می‌ توانند؛ تاثیر چشمگیری در به وجود آمدن کسب و کارهای مختلف داشته باشند. این استارتاپ ها می توانند به رشد اقتصادی جوامع مختلف کمک کنند. اگر استودیو ها به درستی مدیریت شوند تاثیر مثبت و قابل توجه ای در جامعه خواهند گذاشت. امروزه در کشور های مختلف مخصوصا در کشور های توسعه یافته و در حال توسعه، شاهد وجود  استودیو های سرمایه‌ گذاری بسیار زیادی هستیم.

تاریخچه استارتاپ استودیو

استارتاپ استودیو ها را می توان جز پدیده های جدید دانست که  در حال توسعه و گسترش هستند. شاید بتوان پیشینه استارتاپ استودیو را مرکز رشدی دانست که کارآفرین مشهور یعنی بیل گروس در سال  ۱۹۹۶ راه اندازی کرد. این مرکز رشد با هدف شناسایی ایده های مختلف و انتخاب بهترین آن ها برای تبدیل شدن به یک شرکت و راه اندازی کسب و کار به وجود آمد. در نهایت آن مرکز رشد توانست ۷۵ شرکت مختلف را راه اندازی کند و نقش مهمی در توسعه اقتصادی داشته باشد.  کارخانه های استارتاپ امروزی از سال ۲۰۰۸ بنیانگذاری شدند. روند رشد این استودیو های سرمایه گذاری به آرامی پیش می رفت؛ زیرا در آن سال ها کسی اهمیت وجود کارخانه های استارتاپ را درک نمی کرد. تا سال ۲۰۱۳  دنیا شاهد رشد آرام اما پیوسته کارخانه‌ های استارتاپ بود. اما از سال ۲۰۱۳ همگام با تغییراتی که در جامعه به وجود آمد استارتاپ استودیو ها نیز رواج پیدا کردند.

ظهور استارتاپ استودیو ها
علت ایجاد و توسعه استارتاپ استودیو ها

یک استارتاپ استودیو باید چه ویژگی ها و معیار هایی داشته باشد؟

 اگر قصد همکاری با استارتاپ استودیو های مختلف را دارید به احتمال زیاد تمایل دارید؛ آن ها را با یکدیگر بسنجید‌. اما برای این کار نیاز به متر و معیار های مختلفی دارید. به کمک این معیار ها می توانید این مراکز را با یکدیگر مقایسه کنید. یکی از مهم ترین معیار هایی که برای مقایسه استودیو های سرمایه گذاری باید در نظر داشته باشید خروجی کار آن ها می باشد. اگر شما فعالیت های کارخانه های استارتاپ را بررسی کنید می‌ توانید متوجه واقعیت های زیادی در خصوص استودیو های سرمایه ‌گذاری مورد نظر خود شوید. فعالیت ‌های این کارخانه استارتاپ می ‌تواند شامل شکست ‌ها، موفقیت‌ ها و تلاش های آن برای راه اندازی کسب و کار های مختلف باشد. منابع مالی استارتاپ های استودیویی یکی از مهم ترین پارامتر هایی هستند که قبل از شروع به همکاری با این کارخانه ها باید به آن توجه کنید.

 علت ایجاد و توسعه استارتاپ استودیو ها چیست؟

شاید این سوال مهم و اساسی برای شما به وجود بیاید که اساسا چرا استودیو های سرمایه گذاری ایجاد شدند. مطالعات  در زمینه اقتصادی و ایجاد کسب و کار ها بیان می ‌کرد که بسیاری از کسب و کار های نوپا در ابتدای مسیر فعالیت خود با شکست هایی مواجه می شدند و کسب و کار های اندکی بودند که می توانستند مسیر فعالیت خود را ادامه بدهند. کسب و کار های نوپا با مشکلات مختلفی دست و پنجه نرم می کردند و معمولاً مشکلات قوی تر از کسب و کار های نوپایی بودند که بدون پشتوانه کار خود را آغاز کردند.

حمایت کارخانه استارتاپ از کسب و کار ها

 بررسی هایی که صورت گرفته مشخص شد که یکی از مهم ترین علت های شکست کسب و کار ها  مربوط به همان ابتدای مسیر و نحوه ایجاد کسب و کار ها بود.  در کارخانه های استارتاپ بر نحوه ایجاد کسب و کار های جدید، تمرکز شده و گروه های مختلف تلاش می کنند تا کسب و کار شکل گرفته بتواند دوام پیدا کند. استودیو های سرمایه گذاری علاوه بر تامین سرمایه، ایده های مختلف و مناسب تولید می کنند. همچنین در این مراکز، مشاور هایی با دانش بالا در خصوص راه اندازی کسب و کار ها وجود دارند. در نهایت با همکاری گروه های مختلف در کارخانه استارتاپی تلاش می‌ شود تا کسب و کار ها پس از شکل‌ گیری نیز حمایت شده تا بتوانند آینده موفقی داشته باشند.

تفاوت بین استارتاپ استودیو و شتاب دهنده ها
تفاوت بین استارتاپ استودیو و شتاب دهنده ها

تفاوت بین استارتاپ استودیو و شتاب دهنده ها

 بین شتاب دهنده ها و همچنین استارتاپ استودیو ها تفاوت هایی وجود  دارد. شتاب ‌دهنده‌ ها سرمایه اولیه کسب و کار ها را تامین می کنند و توسعه آن کسب و کار به بنیانگذارش محول می شود. اما  استارتاپ  استودیو فراتر از یک تامین کننده، سرمایه اولیه را تامین می کند. می توان برای استودیو سرمایه گذاری یا همان کارخانه استارتاپ نقش هم بنیانگذار را در نظر گرفت. زیرا کارخانه های استارتاپ به طور مداوم در حال تعامل با کسب و کار های مختلف هستند و در طول مسیر فعالیت، آن ها را همراهی می کنند.  استارتاپ استودیو ها برای کارآفرینانی مناسب است که ایده اولیه ندارند. ‌مایک فیشبین با توجه به ویژگی هایی که استودیو های سرمایه گذاری نسبت به شتاب دهنده ها دارند؛ معتقد است که دوام این مراکز بیشتر از شتاب دهنده ها خواهد بود. منابع مالی در دسترس می تواند به استودیو ها این امکان را بدهد تا ایده های خوب را به سرعت عملی کنند.

فرآیند کاری استارتاپ استودیو
بررسی فرآیند کاری استودیو های سرمایه گذاری

بررسی فرآیند کاری استودیو های سرمایه گذاری

فرآیند کاری در استودیو های سرمایه گذاری شامل دو بخش مهم تولید ایده و تشکیل تیم می باشد. استودیو های سرمایه گذاری ایده های مختلفی را تولید می کنند و علاوه بر آن تیم سازی می کنند. در این استودیو ها افراد خلاق و توانمند زیادی در زمینه های گوناگون دیگر همکاری می کنند. ایده‌ هایی که در استودیو های سرمایه ‌گذاری تولید می ‌شوند؛ بررسی شده و به نحوی آزمایش می شوند. در صورت موفق بودن، ایده ها امکان سنجی می شوند. اگر ایده ها از این مرحله نیز موفق بیرون بیایند وارد مرحله سرمایه گذاری می شوند. در نهایت کارخانه استودیو، یک کسب و کار جدید می آفریند. استودیو سرمایه گذاری پس از خلق یک کسب و کار جدید، همچنان از آن حمایت می کند و در زمینه مارکتینگ و سایر بخش ها به رشد این کسب و کار کمک می‌ کند.

 

نوشته قبلی
نوشته بعدی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *